onsdag den 22. januar 2014

Frøsåning for kulde periode

SÅ kom der frø fra Agnete i Sverige !
- Det var blevet frostvejr - 3 til - 6 C og det vil det blive ved med fremover... OG jeg ville gerne starte med det samme med at give Pulsatilla frøene en kulde periode !!
- Jeg havde ugen før fået 2 tykke uldruller, som man idag bruger til at vikle omkring ben der er vand i, hvor man så lægger et eleastik bind udenpå - Nu havde den gamle mand jeg passer om tirsdagen fået en slags strømpe istedet, og de lange uld stykker skulle bare smides ud -
Så dem tog jeg med hjem vaskede og tørrede og rullede op - OG så fik jeg IDEEN !
Hvis jeg nu klippede ulden i passende stykker, kunne de komme udenom frøene i Zip lock poserne !
Som er den kulde og varme periode proces jeg har afprøvet i flere år nu, med pæon frø.
I Zip lock posen, en snack plastik pose med lynlås, kommes normal fugtig vermiculite sammen med de opblødte frø, posen lukkes - og man kan frit flytte den hvor der er køligt eller varmt !
Her er en zip lock pose med vermiculite og frø . Clematis frø


Poserne er her anbragt i bokse, lige præcis i den afstand fra radiatoren, så der er ca 20 - 24 Grader C
Jeg var i tvivl om frøene kunne tåle at være våde / opblødte når de skulle udsættes for evt. frost i mit pakkerum som er uopvarmet men vender ind i huset !
Derfor besluttede jeg at putte frøene i tørre - spørge Agnete og så evt. hvis de kunne tåle det give dem sne ind i poserne, bare en lille smule i morgen !
 Ulden vil så virke isolerende og luft i posen ville osse give isolation så frøene får den ønskede veklende temperatur.
Her er så billederne af processen :

Ingen kommentarer:

Send en kommentar