lørdag den 26. maj 2018

Det nytter noget

Begyndte jo i 2019 at dyrke Vilde Pæoner fra frø
- Det blev starten til intil nu over 20 års dyrkning af pæoner
For samme år importerede jeg omkring 10 pæoner fra et kæmpe gartneri i USA - Klehms
Song Sparrow - det kostede en ´bondegård` især i fragt, men gennem bladet Haven havde jeg opbygget en lille kunde gruppe, der osse købte ind med mig - vilde pæon frø og nogle af pæonerne fra USA - fik blod på tanden - og blev registret som importør og exportør i Plante direktoratet. det indebar, at min jord nu skulle godkendes og at der ville komme inspektion 1 gang om året.. Men osse at jeg kunne forud registrere planter der kom fra udlandet -
Jeg fik gennem dem jeg kendte nu et venskab med en russisk født kvinde Marina, som osse gerne ville opstarte en pæon virksomhed, og hun ville gerne købe ind sammen med mig.
For jeg forstod, det her måtte op i et større kvantum, hvis priserne skulle være ti lat betale, og købe engros - da jeg så engros kataloget fra Klehm , der fuldte med de bestilte pæoner.. Tænkte jeg - Ok jeg må opstarte engros salg til andre gartnerier i Europa, og lavede flere internet sider og især 1 på engelsk -Her meldte der sig hurtigt, en mand der var en del af et gartneri i Holland Ben hed han, han var, fremme i skoen ligesom jeg og var interesseret i pæonerne og at dyrke dem i stor målestok, han ville dyrke dem i potter, da de boede på lejet jord, og jeg underviste ham i hvordan han skulle gøre.
Så alllerede næste år kunne jeg bestille engros dvs. 10 af hver af mange af pæonerne, de nye kunne man kun bestille 3 af - og dem delte jeg så med Marian og Ben.
Ben havde jo fundet ud af at hvis han dyrkede dem i en slags Show pot - extra stor med den særlige pæon i og så små potter omkring med mindre stykker af samme - Og hvor den store jo blomstrede og de andre ikke endnu - ville folk godt købe de små.. fordi nu kunne de jo se hvordan den ville blive.
Så på den måde gik det virkelig fremad, nu fik jeg i stedet 5 kasser med pæoner i stedet for 1 - året efter 12 kasser og sådan fortsatte det.

Peter Faulbrueck i Tyskland startede en site, for Amerikansk Pæon selskab - den hed Quadriga og var global - ham blev jeg gode venner med og her fik jeg rigtig go reklame så jeg blev set og opdaget i flere lande i Europa - for sit arbejde sendte jeg hvart år 1 - 2 pæoner til Peter, som selv har en stor og rig pæon samling i Lybeck - Jeg skrev sammen med Peter og fortalte bla. a om hvor dyrt det var at importere fra USA .. Peter havde en anden go ven i Canada som hed Ken, han foreslog at jeg lærte Ken at kende, det kunne være han kunne hjælpe mig, så det blev billigere.
Ken havde et voksende pæon gartneri i Canada og vi blev venner, jeg foreslog ham at han kunne købe ind sammen med mig i europe og så ville jeg sende det til ham, mod at jeg kunne købe ind samen med ham i USA - for han handlede osse hos Klehm - det ville han gerne og han sendte mig en fil med alle pæon gartnerier i hele verden deres priser og hvornår de havde hvad - Det gav et kæmpe overblik over hvad man kunne købe og hvor, men osse hvor det var mest fordelagtigt at købe, den samme slags pæon -Jeg blev meldt ind i en stor Yahoo gruppe om pæoner, osse en breeder gruppe, og fik flere kontakter, Jeg havde jo tilmeldt mig i den amerikansk pæon forening hvor de osse sender bulletiner ud 4 gange om året, med hvilke nye pæoner der er blevet registreret og hvad der skete i de forskellige pæon foreninger - Her opdagede jeg så at der var en pæon avler i Sverige Harald Fawkner som er professor og ham begyndte jeg at skrive samen med - Han var osse interesseret i at købe pæoner fra USA og så kunne jeg til gengæld få nogle af hans egne hybrider af pæoner - han underviste mig osse i hvordan jeg skulle  kunne vælge ud hvilke jeg ville gemme og hvilke der skulle på komposten, han havde selv praktiseret i mange år og fik frø fra Bill Seidl og en Anderson fra USA, så han havde udviklet sin egen lille pæon samling til at lave nye pæoner udfra.
Mere om Pæonerne.. Her er et resultat 22 år senere
Golden Queen og Circus Cirsus ( NZ )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar