torsdag den 5. juni 2014

Havemarked i Geografisk Have Kolding - Gode Køb

Dette store havemarked er et MUST når man bor i den del af Danmark der heder Jylland
- Regnen ikke bare silede ned.. nej den `stod ned i stråler `det meste af tiden
Men vi havefolk er jo forberedt så det var med regnfrakke og gummistøvler at jeg gik ind på dette meget store marked - og stakkels dem der ikke havde taget en pavilion med som overdække.. men alligevel sad eller stod de med paraply eller regntøj og smilede
Dejligt !!
Der var nok 3 - 4 forskellige slags tilbud / boder
1 - boder der var professionelle med kæmpe udvalg, men ofte det samme som man kan købe på de fleste planteskoler
2 - boder af små foretagender med specielle planter - mest stauder og dem der er på mode lige nu
3 - boder med tilbehør til planter
4 - de Alpine boder med et fantastisk udvalg med det man går og sukker efter
Og jeg er ikke i tvivl mere om hvilke jeg foretrækker.. så derfor blev der set godt efter i de alpine plante kasser - Og jeg fandt en del planter jeg blev nød til at tage med hjem ( smiler )
Den første der fristede var en stor potte med
Paris Quadrifolia
Billedet er fra Pacific bulb society
Det viser sig at denne Paris også er en medicin plante.
I potten var 2 store stilke og langs kanten 4 - 6 småplanter
De næste - der fristede og som slet ikke var dyre.. når man tænker på at disse alpine planter er 3 - 5 år om at blive i blomstrings størrelse ( mellem 30 - 50 kr )
Oxalis lacinata ( en frøpante # Kila - 80 ) som ikke har blomstret endnu.. Men jeg havde lovet
Kjerstin fra Sverige at finde 1 til hende og den skulle blive lilla.. men måske ikke mørk lilla
På den anden side af gaden fandt jeg så den jeg havde lovet at kikke efter :
Oxalis lacinata `Purple` - dette billede er så af arten O.lacinata.


















Ved den 1 Oxalis ( købt af dem jeg skal besøge i morgen Kirsten og Lars som har hjemmesiden )
www.alpines.dk
Fandt jeg den plante jeg har været på udkig efter længe og som jeg havde set på deres web site
Callianthermum anemonoides - og ovenikøbet den semi dobbelte form
Billedet er fra deres site, da den blomstrer tidligt i foråret.
Under undersøgelsen af deres alpine kasser faldt jeg så over en anden skøn plante jeg har ledt efter :
Pulsatilla ambigua
billedet er af Alan Furness
 ( som jeg har frø sået og har små planter af.. meeen der går jo nogle år før de blomstrer )




3 sted hvor der var alpine potter der lokkede, fandt jeg en anden Pulsatilla georgica
Samme sted havde de en smuk bundækker og skovplante
Beesia calthifolia
Samt en Aconitum pulchellum











Ikke til at stå for
 - så var der kun tilbage den sidste jeg fandt osse hos en alpin avler
Edrianthus dalmaticus - i blomst med de sødeste små blålilla klokker
Den har jeg ikke billed af.. men en af dagene vil jeg tage et billede og poste det
Hav det godt
Og nyd det er sommer.. vi har allerede 5 juni... så det går stærkt nu

1 kommentar:

  1. Her sto godsakene i kø :-)) Jeg kjente at det rykket både reisefoten og handlegenet! Lykke til med plantene!

    SvarSlet