søndag den 12. juli 2020

Begynder at være Rask igen

Efter en svær sygdom - tager det noget tid at komme sig
Og lige efter og længe efter, her år efter - når det er en hjeneskade
Er man tilbøjelig til at - snakke sygdom.. 
Indtil en ven siger - 
Nu er du kommet videre.. Du er ikke din sygdom !
Du er nu et raskt menneske igen og kan tale om hverdagen og dine drømme..
Så jeg åbnede mit firma igen - nu under navnet ;
Sabrina Solskin
Jeg har jo nu i 2 år købt og dyrket vilde tulipaner og deres nære hybrider, så i år var virkelig spændende fordi jeg skulle begynde at krydse dem - og se om det jeg håbede på, dem som jeg gerne ville krydse og få nye tulipaner fra  -ville de krydse sig ??
Var blevet advaret med - Nej det kan man ikke - arter vil ikke krydse sig..
Men jeg vidste jo at hybrider af arter sikkert gerne ville. 
og det viste sig at passe..
Jeg ville gerne krydse - hybriden Little Princess ( som er orange )


Med - som det ses her
Tulip ophanidea flave - og købte så mange af hver - og fra flere steder så jeg var sikker på at de var forskellige - og det var de osse - Heldigvis
Det var jo - en drøm, et ønske som jeg ikke anede om kunne lade sig gøre
For da de forskellige vilde tulipaner begyndte at blomstre viste det sig jo at de slet ikke blomstrede som jeg troede - sådan som det er oplyst i katalogerne - 
Men alligevel blomstrede de 2 slags så tæt på hinanden at de fint krydsede sig - og flere ar de andre blev osse krydset ind - som blomstrede lige deromkring - nogle vilde som jeg haved købt af Janis Ruksans blomstrede osse og blev osse krydset ind - nu var det så spændende om de ville lave frø !

Tog nogle af de bedste ind for at få dem til at blomstre lidt før i små potter - det kunne man godt sådan så jeg havde pollen parat til de andre

Little Princess begyndte at blomstre først de stod på min trappe i solen og der var nogle der startede tidligt og nogle der var senere så det var tydeligt at det var en slags - gruppe - det vil sige frø planter i samme familie - hvilket er en fordel når man vil krydse dem- for at få en endnu støre - gen bank
Der var en Little Princess som jeg havde plantet ud i et bed sidste år fra e n anden avler det osse blomstrede imens - Men tulip ferganica fra Janis Ruksan blomstrede med 3 planter
Samt Tulipanen Sun Lover - som er en gruppe osse - der har farver fra gul til orange blomstrede sammen med Rembrandt tulipan Insulinde
Tulipanerne Tulip clusiana Lady Jane blomstrede osse
Jeg havde 2 løgkasser med Little Princess og det var den 1 løgkasse der blev pollineret med disee
Den anden kasse stod skygget og blomstrede først 1 uge senere
Den kommer vi til 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar